Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

dinsdag 20 januari 2015

Brief aan Máxima. Briefgeheim

                                                                          Zutphen, 21 januari 2015

Beste Koningin Máxima, 

Ik heb wat brieven gekregen van de AIVD. Ze vertelden mij dat uw aanspreektitel "Majesteit" is, en niet "Beste Koningin Máxima". Nou vind ik Majesteit echt te truttig als aanhef van een brief, dus ik blijf gewoon Beste Koningin Máxima schrijven. Majesteit vind ik meer passen bij uw schoonmoeder en de vorige eeuw. Zoals ik eerder al uitgelegd heb: Uw naam is Máxima, u bent koningin, en omdat u de enige koningin bent, bent u ook vanzelfsprekend de beste.
Misschien moet u die lui van de AIVD maar eens aanpakken en zeggen dat ze zich niet met uw post moeten bemoeien. Ik schrijf altijd netjes mijn naam en adres als afzender achterop de envelop, dus ze weten dat het van mij afkomt en niet van één of andere mafkees die u liefdesbrieven schrijft of snode plannen heeft.

Overigens goed dat u gewone goedkope enveloppen van de Hema gebruikt voor uw brieven aan mij en niet uw naam en adres op de envelop schrijft. Ik vertrouw de postbode hier volledig, maar een brief van de koningin achterover drukken is toch wel verleidelijk. Dat het die uitgever is gelukt om mijn brieven aan u te bemachtigen is al erg genoeg. Hij gaat er echt een boek van uitbrengen. Een boek van al mijn brieven aan u. Over een maand of 4 moet dat boek in de winkel liggen. Ik vind het wel heel erg gênant, want ik heb u veel dingen in mijn brieven verteld die niemand wat aangaan. Vertrouwelijke, persoonlijke zaken. Maar ik ben gelukkig maar gewoon Henrieke. Volstrekt onbekend in binnen-en buitenland. Dus hij gaat zijn gang maar met zijn boek, er is waarschijnlijk toch niemand die het wil lezen. Als uw brieven aan mij gevonden waren, dan was dat vele malen erger geweest. Veel persoonlijke dingen heeft u mij in uw brieven verteld. Ik las in de krant dat u afgelopen week in gesprek bent geweest met kinderen van gescheiden ouders. Zag u de bui al hangen? Niet nodig hoor. Ik heb al uw brieven verbrand en heb er met niemand over gesproken. Al ben ik het wel met u eens dat Enrique Iglesias een flinke huwelijkscrisis waard is, evenals Messi en Antonio Banderas. Een Hollander is leuk, maar die latin-lovers zijn nou eenmaal een stuk interessanter. Helaas heb ik het telefoonnummer van Enrique ook niet. Als ik dat kan achterhalen laat ik het u meteen weten.

Ik denk niet dat het een goed idee is om over te stappen op e-mail. Als u een gewone brief schrijft weet u zeker dat er maar eentje van is. Een e-mail blijft altijd ergens op het World Wide Web hangen… En echt, ik verbrand uw brieven meteen. Ik ben echt bang dat het e-mailadres MáximalovesEnriqueIglesias@hotmail.nl ontdekt en gehackt gaat worden. Laten we dus maar gewoon met pen en papier brieven blijven schrijven.

Voor die uitgever verzinnen we nog wel een keer een goede oplossing…

Hartelijke groet van uw onderdaan en penvriendin, 


Henrieke Schoonekamp 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten