Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zondag 17 mei 2015

Pasen. Column 2015-14 voor Contact


Deze column is geplaatst in de Contact.

Ik begon Pasen dit jaar in Eibergen. Ik kon me geen betere plaats in Nederland voorstellen om Pasen te starten dan in Eibergen. IJmuiden was te ver en bovendien zit er geen echte ei in IJmuiden. In Eibergen wel. Ik begon echter niet met een paashaas, wel met een kleine kater. Maar dat kwam omdat het de avond ervoor weer eens iets te gezellig was geworden met de goede vrienden waar ik verbleef. De kater verdween snel na een lekker ontbijtje met een eitje. Bovendien hebben deze vrienden twee honden die ook goed poezen en katers verjagen. Na het ontbijt werd het tijd om naar huis te gaan. Al rijdend door de mooie Achterhoek waar de lammetjes vrolijk in de wei huppelden. De radio hard aan en vals meezingend reed ik rustig door. Het grote voordeel van Pasen boven Kerst is dat er geen paasliedjes zijn. En laten we dat vooral zo houden. Vaak ben ik in de tweede week van december alle kerstliedjes al spuugzat en zap ik net zolang tussen de zenders tot ik een normaal nummer hoor. Nu waren er alleen gewone leuke liedjes op de radio. 
Eenmaal thuis zaten mijn eigen paashazen braaf op mijn komst wachten. Ik hoopte nog even dat ze wat chocolade eieren hadden verstopt in mijn huis, maar helaas. Niks van dat. Nou had ik zelf ook wel de eieren kunnen verstoppen in mijn huis voor ik naar Eibergen vertrok, maar dat is toch een stuk minder leuk. En je mag toch wat terug verwachten van die beesten voor alle goede zorgen. Compleet ongeschikt als paashaas zijn ze dus. 
Wat ik verder van Pasen verwacht is mooi weer. Met zon. En dat was er eerste Paasdag! Niet heel warm, maar warm genoeg om lekker buiten te zijn met vrienden. Wel met een jas aan. Eigenlijk was het te koud om met een jas aan buiten stil te zitten, maar niemand was bereid om dat toe te geven. Stug volhouden. En wat glazen prosecco doen dan ook wonderen.
Tweede Paasdag ging ik naar oma koekjes brengen. Of eigenlijk maar één koek: een enorme gevulde koek in de vorm van een haas. Van de lekkerste bakker van Zutphen. En daarmee bedoel ik niet de bakker zelf, maar wel zijn producten. Gezellig met oma kletsen, binnen. Buiten was het echt veel te koud. 
Maar nu de Pasen voorbij is lijkt het toch echt mooi weer te worden. Al begon ik de dinsdagochtend na Pasen met het krabben van mijn autoruiten. Geen goed begin dus, maar eind deze week is ons 20 graden beloofd. Pasen staat voor een nieuw begin, en laat dat nieuwe begin van de lente nu maar echt komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten