Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zondag 17 mei 2015

Mobiel. Column 2025-15 voor Contact

Deze column is geplaatst in de Contact.

Ineens, op een zaterdagmiddag zie ik dat mijn telefoon geen contact meer maakt met de provider. Het toestel blijft zoeken. Bellen en smsen is niet meer mogelijk. Via Wifi kan ik nog Whatsapp en Facebook en mijn mail lezen. Ik mopper wat op de provider omdat het netwerk er blijkbaar uit ligt en ik leg mijn telefoon aan de kant. Als ik twee uur later weer op mijn telefoon kijk is er nog steeds geen verbinding met de provider. Ik kijk op internet en zie dat er geen storing bekend is. Daarom zet ik mijn telefoon een paar keer aan en uit, maar het helpt niet. “Zoeken naar netwerk” blijft in het scherm staan. De volgende dag, zondag, is mijn telefoon nog steeds aan het zoeken naar een netwerk. Daarop besluit ik het ding aan de computer te leggen en terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Uren later ben ik de helft van mijn contacten en foto’s kwijt (vergeten back-up te maken) en staar ik naar een telefoon in mijn hand die nog steeds niet stopt met zoeken. Lastig en rustig is het dus ineens. Op dinsdag kan ik eindelijk naar de winkel met het toestel. Als ik binnenloop vraagt een aardige medewerker of hij mij kan helpen. Ik vertel hem dat mijn telefoon al een aantal dagen geen contact meer kan maken met de provider. De  verkoper kijkt mij lachend aan en zegt dan: ´En nu kom je ons bedanken voor een paar heerlijk rustige dagen?´Ik schiet in de lach en zeg dat ik er best van genoten heb, maar dat het toch de bedoeling is dat mensen mij zo af en toe kunnen bereiken. De verkoper zegt dat hij mij in dat geval gaat helpen. Ik vertel hem dat ik de telefoon niet in de wc heb laten zwemmen en niet heb laten vallen, maar dat het gewoon ineens over was. Na wat testjes blijkt het aan mijn telefoon te liggen en niet aan de provider. Mijn toestel moet opgestuurd worden. Ik heb geen recht op een leentoestel dus ik zoek mijn hele oude telefoon maar weer eens op, zonder internet. Wel bellen en smsen. De eerste paar dagen was het vooral heel lastig. En toen vond ik het eigenlijk wel heel erg lekker en rustig. Geen mailtjes meer overdag die ik vluchtig en half las, maar ´s avonds na het werk even rustig de mail lezen met een kop thee erbij. 
Over een paar dagen is mijn telefoon weer klaar. En dan ga ik zeker die verkoper bedanken. Bedanken voor de rust, maar toch net iets meer bedanken omdat mijn telefoon weer gemaakt is! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten