Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

dinsdag 8 april 2014

Vrij. Column 2014-15 voor Contact

Een onverwachte doordeweekse vrije dag. Heel fijn, want ik heb nog veel te doen in huis. Afwassen, konijnen verschonen, wassen, strijken, schoonmaken, dweilen. Ik heb er geen zin in, maar het moet wel gebeuren. Ik sta vroeg op en maak de bak voor de konijnen schoon. Daarna doe ik de afwas. Dan even naar buiten om het vuilnis in de ondergrondse container te storten. Ik zet de zak vast buiten en als ik terug wil lopen om het afvalpasje te pakken slaat ineens de voordeur achter me dicht. Ik voel in mijn zakken naar mijn sleutels, maar die liggen binnen. Net als mijn telefoon. Ik besluit naar het huis te lopen van iemand die mijn huissleutels heeft, maar eenmaal daar blijkt ze niet thuis te zijn. Tja... en nu...  Er zit niks anders op dan wachten tot ik mijn huis weer in kan. Mijn schoonmaakplannen kan ik voorlopig wel vergeten. Met niks meer dan wat geld op zak loop ik richting het centrum. Langs het politiebureau over de Houtwal. Daar zitten langs de Vispoortgracht een paar vissers. Aangezien ik alle tijd heb blijf ik een tijd staan kijken en zie hoe één van hen een enorme karper uit het water haalt. Indrukwekkend om zo'n beest boven water te zien. Ik kijk toe hoe de vis wordt bewonderd en opgemeten waarna ze weer terug mag de Vispoortgracht in. Ik loop verder, rechtsaf de Martinetsingel op. Lopend over het pad tegenover de rechtbank kijk ik naar links. Dit is één van mijn favoriete plekjes van Zutphen. Kijkend in de richting van het oude Zutphen lijkt het of ik eeuwen terug ga in de tijd. Wat is het hier mooi! Ik loop verder, zeg Droge Nap gedag en sla linksaf de Pelikaanstraat in. Ineens hoor ik mooie muziek. Ik vraag me af waar het vandaan komt en zie dan dat de deur van 't Atrium open staat. Ik loop naar binnen en wordt hartelijk welkom geheten. Muzikanten zijn er aan het repeteren. Er hangen mooie schilderwerken aan de muur die maandelijks vervangen worden wordt me verteld. Onder het genot van een glas thee en een lekker gebakje luister ik naar de muziek en bewonder ik de kunst. Wat een onverwachte verrassing om hier te mogen vertoeven. Na een tijdje loop ik verder de stad in. Ik geniet van een goede lunch in een fijne eetgelegenheid en loop dan weer verder de stad in. Ik heb even genoeg van de drukte en besluit om aan de IJssel te gaan zitten. Op weg erheen koop ik een krant. Ik zoek een mooi plekje en plof er neer. Ik lees de krant maar mijn ogen dwalen af naar de IJssel. Starend naar het donkere, snel stromende water kom ik helemaal tot rust.
Wat een heerlijke onverwachte echte vrije dag! En wat heb ik genoten van het mooie Zutphen. En de was? Ach, die doe ik morgen wel... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten