Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

dinsdag 22 april 2014

Koningsdag. Column 2014-16 voor Contact

“Weet je al wat je gaat doen met Koninginnedag?” vraag ik een vriendin. Zij schiet in de lach en zegt dat ik twee jaar achterloop. “Twee jaar geleden hadden we nog Koninginnedag, vorig jaar was het Kroningsdag en dit jaar wordt het Koningsdag. Maar dan een dag eerder dan de echte Koningsdag die weer drie dagen eerder is dan Koninginnedag. Logisch toch?” zeg ze met een lachend gezicht. Ze heeft gelijk en natuurlijk weet ik wel dat het zo is, maar ik moet gewoon nog wennen aan het woord Koningsdag. Dat gaat me vast lukken voordat Prinses Amalia Koningin wordt en we dus weer Koninginnedagkunnen gaan vieren…

Ik vier de allereerste Koningsdag gewoon in Zutphen. Gewoon, omdat er heel veel te doen is en het dus niet echt gewoon is. De burgemeester zal deze Koningsdag officieel openen met een toespraak in de Burgerzaal, net zoals hij dat ook op Koninginnedag deed. Bij de Vispoorthaven wordt een Koningslinde onthuld. Een mooie plek voor een mooie boom. En daarna is het wel tijd om te kijken in de binnenstad. Op de Nieuwstad is er een kleedjesmarkt. Dat hoort er ook echt bij, ik ben blij dat de kleedjes niet zijn achtergebleven op Koninginnedag, maar gewoon meeverhuisd zijn naar Koningsdag. In het mooie Warnsveld is ook weer detraditionele kleedjesmarkt. Vorig jaar ging deze markt niet door, maar dit jaar gelukkig wel weer. De Warnsveldse kleedjesmarkt is echt een begrip in de omgeving, zeker de moeite waard om er naar toe te fietsen.

In de Zutphense binnenstad is echt van alles te doen. Een rodeostier, schiettent, schminken, ballenbad, een kop van jut en heel veel tentjes met lekkere hapjes en drankjesEigenlijk teveel om op te noemen, maar tijd en ruimte voor verveling zal er niet zijn.

Ik kijk zelf het meest uit naar de livemuziek. Een paar goede bands komen optreden en daar luister ik graag naar in het bijzijn van vrienden en een oranjebittertje. Of twee. Goede muziek, een lekker drankje, gezellige sfeer, leuke mensen…  En hopelijk ook goed weer, dan wordt het zeker een prachtige eerste Zutphense Koningsdag. Misschien komen we elkaar nog ergens tegen en gaan we samen er een mooi feest van maken!

Eerst moet ik mijn oranje outfit weer even bij elkaarsprokkelen. De roze bril ga ik vervangen voor een oranje. Uiteraard een oranje shirt aan en verder wat accessoires.Mijn eerste Koningsdag zal ik zeker in stijl doorbrengen.

Ik kan niet wachten en heb heel veel zin in deze Koninginnedag. Eeeeh… Koningsdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten