Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

dinsdag 8 april 2014

Goed Geboerd. Column 2014-13 voor Contact


Een nieuw evenement in Zutphen. Dat maakt me altijd nieuwsgierig. Helemaal als het ook nog een evenement is met lekker eten op een middag dat het zonnetje heel hard haar best doet en de temperatuur aangenaam hoog is. Op naar de Groenmarkt dus waar de streekmarkt Goed Geboerd voor de eerste keer gehouden wordt. Een gezellige, kleine markt met veel leuke kramen met verantwoord en lekker eten.  De burgemeester doet de officiële opening. Na een paar mooie woorden van hem waarin hij de geschiedenis van het “boeren” in Zutphen weergeeft opent hij de markt officieel en maakt daarna een bijzonder soepje met de Swedish kok uit de Muppetshow. En tussendoor vertelt hij vegetarisch te zijn. Om de een of andere reden verbaast me dat. Niet dat ik er ooit serieus over nagedacht heb wat onze burgervader eet, maar dat hij vegetarisch zou zijn had ik nooit verwacht. Aangezien ik ook geen dode beestjes (of delen daarvan) op mijn bord wil ben ik wel blij dat de burgemeester dat ook niet wil. En huisgenoot konijn is vast ook erg gelukkig dat hij een inwoner is van een gemeente waar het eten van zijn soortgenoten niet zal worden bevorderd door de burgemeester.
Op de markt is genoeg lekkers te proeven. Biologische kaas, friet met een verhaal, groenten, lekkere sausjes en mooie wijnen. En ja ook, vlees. Geen groenten uit potjes, blikjes of zakjes, maar gewoon echt vers. Dus thuis geen potjes opendraaien of een blikopener nodig, nee boontjes doppen en wortels raspen. En het is echt veel lekkerder. Na het nodige geproefd en gekocht te hebben is het tijd voor een terrasje. In de zon uiteraard. Het is ook nog koopzondag. Een mooie gelegenheid om in de Zutphense binnenstad nog wat aankopen te doen. Wat een mooie zonnige zondagmiddag in deze mooie stad. Over drie maanden is er weer een Goed Geboerd markt, ik kijk er al naar uit!
Op maandag sta ik na het werk bij mijn moeder in de keuken. Gezellig even bijkletsen. Op het menu voor het avondeten staan sperziebonen, ze liggen al klaar op het aanrecht. Verse sperziebonen uiteraard, hier worden geen blikjes opengedraaid of potjes opengedraaid. ‘Ik heb je zo opgevoed dat je je eigen boontjes kan doppen, laat maar zien!’ zegt mijn moeder met een lach en ze geeft me een mesje. Ik moet lachen. Ze heeft wel gelijk. Ik kan heel goed mijn eigen boontjes doppen. Dus ik pak een mesje en ga de boontjes te lijf. Ik zal mijn moeder eens laten zien hoe goed ik verse boontjes doppen kan. ..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten