Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 16 oktober 2013

Column 10 voor contact: Bokbierdag

Bokbierdag


"Ga je ook naar de bokbierdag en mag ik dan blijven slapen?" De eerste berichten komen al in augustus als de zon nog hoog aan de hemel staat en een koud witbiertje aantrekkelijker lijkt dan een bokbiertje. Ik kijk er ook al weken naar uit. Steeds als ik Zutphen inrijd krijg ik heel veel zin in bier en chocola. Als u daar iemand heeft zien slingeren dan was ik dat waarschijnlijk. Ik heb namelijk aardig wat bokkensprongen uitgehaald om de aankondigingen van de gemeente voor het chocoladefestival en de bokbierdag te ontwijken. Op zaterdag voor de bokbierdag veel berichten en afspraken met mensen om elkaar ergens te treffen. Ik heb er zin in! Op zondag de 13e word ik wakker van de regen. Drie uur later zit ik met de bokkenpruik op pruilend voor het raam naar de nog steeds vallende regen te staren. Gaat dit nog ophouden? De optocht, de muziek, het bier, dit kan toch niet doorgaan in de stromende regen? Dan een berichtje: "we gaan toch wel hè!" Ik geef de bokkenpruik een slinger en een uur later sta ik vrolijk met vrienden naar een toch droge optocht te kijken. Mooie wagens, bijzondere koetsen en prachtig geklede mensen op de bok. Als de optocht voorbij is wordt het de hoogste tijd voor een bokbiertje! We zijn niet de enigen die dat denken en de stad stroomt vol. Het is gezellig druk en het eerste bokbiertje smaakt meer dan prima. Sms: "waar ben je?" "Bij de Korenbeurs" stuur ik. "Ik ook!" krijg ik terug! Even zoeken en dan een gezellig weerzien met iemand die ik te lang niet heb gezien. Bijkletsen, biertje en dan even verder lopen. Genieten van de muziek en de biertjes. Ze allemaal proeven is onmogelijk, daarom maar wat keuzes maken. Ondertussen worden de biertjes verdund door het vallende hemelwater. Een zondebok hiervoor kunnen we niet aanwijzen en dus gaan we gewoon door. De meeste mensen deert de regen niet. Ze zijn er nu toch al, niemand wordt er bokkig van. Dat een aantal mensen inmiddels wel flink onder invloed is blijkt als we zien dat een ouwe bok flink moeite doet om een jong blaadje te krijgen! We moeten lachen om zijn wanhopige pogingen zonder echt vervelend te zijn. Met één biertje hebben we een bok geschoten, die smaakt minder lekker. De andere biertjes zijn heerlijk. En heel veel soorten bewaren we tot volgend jaar om te proeven. Als een bok op de haverkist zijn we klaar voor bokbierdag 2014! Maar waar nou die naam vandaan komt? 

1 opmerking:

  1. http://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/bokbier-of-bockbier

    Afke

    BeantwoordenVerwijderen