Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zaterdag 6 juni 2015

Burgernet. Column 2015-22 voor Contact


Deze column is geplaatst in de Contact.

Een beetje met verbazing las ik het nieuws dat een flink deel van de inwoners in Zutphen zich geregeld onveilig voelt. Maar liefst twintig procent. Dat is één op de vijf inwoners van onze mooie gemeente. Ik vind dat een schrikbarend hoog cijfer. Zijn ons oude Hanzestadje Zutphen en het mooie Warnsveld dan zo gevaarlijk? Ik voel me eigenlijk nooit onveilig hier in Zutphen. Niet dat ik zo dapper ben, integendeel. Hard (weg)lopen kan ik ook niet. Ik heb er over nagedacht op welke plaatsen in Zutphen ik me minder veilig voel. In het donker in de Drogenapssteeg onder de Drogenapstoren door. Heel donker en veel hoekjes. Geen prettig stukje alleen in het donker. Dus loop ik er omheen. Niet dat ik wil dat het er verlicht wordt, zeker niet. Het is echt een gevoel en op niks gebaseerd. Misschien draagt de aanwezigheid van de donkere Droge Nap ook wel bij aan dat gevoel. Op plaatsen waar veel groepjes zijn, zoals op de Polsbroek of bij het station voel ik me weleens minder prettig. Maar zeker niet onveilig. In mijn huis heb ik eens ongewenst bezoek gehad. Dat iemand ongevraagd in huis loopt is niet fijn. Vorig jaar zijn er twee fietsen van me gestolen in Zutphen. Er gebeuren zeker wel verkeerde dingen in Zutphen, maar me onveilig voelen… Nee.
Vandaag, dinsdag 2 juni kwam ik thuis en zag ik dat er een envelop half in de brievenbus stak. Daar houd ik niet van, post moet gewoon helemaal naar binnen. Zo wordt de post nat en bovendien ziet elke potentiële inbreker dat er niemand thuis is. Ik zag bij heel veel woningen een zelfde brief uit de brievenbus steken. Eenmaal binnen zag ik dat deze van de gemeente Zutphen en de Politie was. In de brief werd mij als inwoner gevraagd om mee te doen met Burgernet. Met Burgernet kan de politie een bericht sturen naar inwoners als er iets in de buurt is gebeurd. Bijvoorbeeld een signalement van een inbreker die in een buurt gezien is of de gegevens van een kindje dat wordt vermist. Door de gegevens zo snel mogelijk via een gesproken of tekstbericht te verspreiden is de kans vele malen groter dat iemand gezien wordt dan dat een paar politiemensen gaan zoeken. Immers, duizend ogen zien meer dan acht ogen… Als die persoon gezien is, dan kan gewoon de politie gebeld worden waarna zij de persoon kunnen aanhouden of het kind kunnen terugvinden. De politie in Zutphen is prima opgeleid en geoefend om boeven te vangen, dus dat gedeelte kunnen we aan hen overlaten. Met Burgernet kunnen we ze wel heel goed helpen. En daarmee kan de veiligheid in Zutphen flink vergroot worden. Want hoe eerder die inbreker vast zit, hoe minder ellende hij aanricht… 
De brief was aan mij niet besteed. Ik doe namelijk al een tijd mee met Burgernet. Ik hoop dat heel Zutphen het antwoordformulier invult en mee gaat doen. Zodat iedereen zich veiliger gaat voelen. En zodat de gemeente Zutphen ook echt veiliger wordt. Want zeg nou zelf, we wonen hier toch veel te mooi en te leuk om weleens bang op straat te zijn? En achterom kijken zouden we alleen moeten doen om nog even naar één van de vele mooie plekjes te kijken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten