Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

donderdag 19 maart 2015

Verliefd. Column 2015-11 voor Contact

Deze column is gepubliceerd in de Contact. Www.contact.nl

Het nadeel van onregelmatig werken is dat ik vaak moet werken op dagen en tijden dat andere mensen vrij zijn. Het voordeel van onregelmatig werken is dat ik weleens vrij ben op dagen dat andere mensen moeten werken. En zo had ik op dinsdag een vrije dag. En dinsdag was een hele mooie vrije dag, heel zonnig en best warm. En terwijl ik lekker buiten liep in het zonnetje en best medelijden had met iedereen die ik hard zag werken genoot ik er dubbel van. Wat een lekker voorjaarszonnetje! Ik werd op slag verliefd. Geen idee waarop, maar gewoon omdat het voorjaar was had ik de kriebels in mijn buik. Verliefd heb ik staan kijken aan de waterkant bij kleine eendjes. Ik heb op het terras gezeten met een heel lekker bakje koffie en mijn laptop. Want vrij is niet helemaal vrij, ik moet ook nog schrijven. Maar verliefd heb ik op het terras ook naar het zonnetje gestaard dat zo haar best deed om deze dinsdag tot een mooie zonnige dinsdag te maken. 
Ik had zin om te fietsen. Ik houd van fietsen. Buiten zie ik veel mensen hardlopen, maar dat kan ik niet. Ik struikel over mijn eigen voeten en na 200 meter ben ik er klaar mee. Met fietsen heb ik dat niet, gewoon voor de lol rijd ik zomaar 40 kilometer. Zonder doel, gewoon de wind in mijn haren, genieten van de omgeving en hard op de pedalen trappen. Verliefd heb ik een hele tijd staan kijken bij kleine springende lammetjes in de weide. Met een grote glimlach. Niks leuker dan die springende beestjes in de weide. Nou weet ik wel dat veel mensen bij lammetjes meteen denken aan shoarma en lamsboutjes in rode wijnsaus. Ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo’n jong huppelend beestje in de pan wil proppen. Behalve lammetjes kwam ik ook veulens tegen en kalfjes. En sta ik normaal niet snel stil om naar een koe te kijken, voor kalfjes stap ik graag van de fiets om verliefd te kijken hoe ze door de weides lopen. Echt ver kwam ik dus niet met de fiets op deze zonnige dinsdag. Dus ik besloot terug te gaan naar Zutphen, maar wel via mijn favoriete plek. De Nieuwe IJsselbrug. En daar bovenop de brug heb ik weer een tijd stil gestaan. Verliefd heb ik naar Zutphen gekeken en ook naar het snel stromende water van de IJssel. Wat heb ik een geluk dat ik op deze mooie dag vrij was. En ineens wist ik ook waarop ik nou zo verliefd was. Gewoon verliefd op het leven. En voor iedereen die komend weekend wel vrij is hoop ik dat het net zo mooi weer is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten