Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 8 september 2014

Brief aan Máxima. Boer Tom

                                                Zutphen, 8 september 2014

Beste Koningin Máxima,

Zo’n 3.300.000 mensen hebben gisteravond het programma Boer zoekt vrouw gekeken. Dat is 1 op de 5 inwoners van dit land. U bent thuis met vijf personen. Uw dochters lagen op dat tijdstip al in bed, uw echtgenoot weigert vast te kijken, net zoals de rest van mannelijk Nederland. Dus u heeft het programma gezien, dat is hiermee statistisch bewezen.

Waarschijnlijk zat u net als ik een beetje met een half oog te kijken, al nippend aan een wijntje, ondertussen spelletjes spelend op de telefoon (het is trouwens uw beurt met Wordfeud en nog bedankt voor het Candy Crush leven). Er kwamen mooie beelden voorbij van het platteland in Nederland met de in dit landschap wonende boeren. Aardige kerels die we met z’n allen oprecht alle geluk van de wereld gunnen in een keuken uit het openluchtmuseum naast een stal vol varkens of gepiercte lammetjes. Zelfs de Boerin zoekt vrouw maakte het niet minder slaapverwekkend.

En toen ineens werd het lichter in de woonkamer. De temperatuur ging omhoog en de telefoon was niet meer interessant. Boer Tom trok de onverdeelde aandacht. Wat een man! Ging uw hart ook sneller kloppen en lekte de wijn uit uw mondhoek? Kleurden uw wangen ook rood en wou u ook niks liever dan die Yvon Jaspers weg slaan en met Boer Tom tussen de bollen duiken? Heeft u nu niet het idee dat u de verkeerde Hollander aan de haak heeft geslagen?

Boer Tom is mooi, innemend, vriendelijk en ongecompliceerd. Boer Tom staat ver van oorlogen, boycotten, ziektes en moorden. Boer Tom is gewoon zo lekker Hollands. Boer Tom gaat ons voorlopig laten vergeten dat er zoveel brandhaarden zijn in de wereld. Boer Tom zal onze aandacht afleiden en hij wordt heel even de zin van ons bestaan na het 8 uur journaal waarin extreem en onvoorstelbaar geweld de boventoon voert. Zodat we op maandag weer vrolijk aan het werk gaan en met collega’s praten over Boer Tom en niet over ellende.

Gaat u Boer Tom een brief schrijven? Ik niet hoor, ik schrijf altijd brieven aan u, da’s meer dan genoeg. Niet dat ik u hiermee de liefde wil verklaren, oh nee, ik zoek een prins en die mag best boer zijn. Maar op tv aan iemand de liefde verklaren, dat durf ik niet. En dus zal ik over drie maanden op de bank met een fles wijn naast me zien hoe hij ongetwijfeld met de verkeerde vrouw ervan door gaat en zal ik spijt hebben dat ik niet geschreven heb. Tenzij u het bent tussen de bollen bij Boer Tom. Mag ik hem dan eens lenen?

Uw onderdaan,

Henrieke Schoonekamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten