Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 7 juli 2014

Park. Column 2014-26 voor Contact.

Wat zou ik hier graag wat schrijven over het IJsselfestival! Want wat was daar veel te doen! Goed Geboerd, Zutphen Loungt, helicoptervluchten, piraatjes op de IJssel en Berkel,  ridders, hapjes en drankjes en heel veel oude Fiatjes 500. Helaas kan ik er niks over schrijven want ik was er niet bij. Ik moest namelijk gewoon aan het werk. Nou vind ik werken niet erg, maar wel als dat op dezelfde dag is als dat het IJsselfestival wordt gehouden. Volgend jaar ga ik zeker op tijd vrij vragen of een dienst ruilen, zodat ik erbij kan zijn. En hier dus ook kan vertellen hoe leuk het was.
In plaats van afgelopen zondag was ik vrij op dinsdag 1 juli. De eerste dag van een nieuwe maand met een vrije dag beginnen, daar is niks mis mee. Helaas is er dan niet zoveel te doen. En ook dat is niet zo heel erg, ik begon mijn vrije dag met rekeningen betalen en administratie doen. En de was doen, schoonmaken en opruimen. Niks aan, maar ja, het moet gebeuren. Toen dat klaar was en het zonnetje buiten heel erg lekker aan het schijnen was, had ik zin om buiten in het gras te gaan zitten met een boek. Maar ja, waar? In Amsterdam is het heel normaal om in het Vondelpark neer te ploffen op een kleedje om lekker te picknicken, een goed boek te lezen of te kletsen met vrienden. Ook in Zwolle, Arnhem, Apeldoorn en Deventer ken ik zulke parken. Parken om af te spreken met vrienden. Om te badmintonnen of met een frisbee over te gooien. Om te kletsen, wat te eten en drinken of gewoon om in de zon te  gaan liggen. In Zutphen ken ik deze parken helaas niet. Het vogelpark voor de Jacob Damsingel en achter het Baudartius College, het park langs de Berkel bij de Hobbemakade, het park rondom de Vijver bij het zwembad en verderop bij De Kaardebol, het is er prachtig. Maar als ik er zou proberen een kleedje neer te leggen zou ik raar aangekeken worden. Dat zou ik niet zo heel erg vinden, maar ik vrees dat het me niet eens zou lukken om het kleedje neer te leggen zonder hondenuitwerpselen te raken. Of een blikje drinken of ander afval.

Hier in Zutphen is het niet normaal om in het gras te gaan zitten en lekker te relaxen. Kunnen we dat niet veranderen met z’n allen? Als nou iedereen de parken schoon houdt en er gaat sporten, een boek gaat lezen of lekker gaat picknicken, dan hebben we toch het hele jaar een klein festival in elk park? In ieder geval zolang het mooi weer is… Ik ga ervoor, wie doet er mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten