Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

donderdag 12 juni 2014

Oranje. Column 2014-23 voor Contact

Wat mijn lievelingskleur is? Roze natuurlijk.Dit antwoord levert me een boze blik op van een 8-jarig jongetje. En van zijn vader. Ik corrigeer me snel. Eeeh oranje! Eigenlijk is oranje veel mooier dan roze!Het kind kijkt opgewekt en ik geloof dat ook zijn vader erin trapt. Even later sta ik in de supermarkt bij het fruit. Ik sta te twijfelen tussen bananen en kiwis, maar dan hoor ik een man in een oranje shirt achter me zeggen: Neem maar sinaasappelen, die hebben een veel mooiere kleur!Ik durf bijna niet te weigeren en neem behalve een paar bananen ook sinaasappelen mee. Bij de groente-afdeling weet ik ineens dat ik wortelen ga eten die avond, en bij het frisdrankvak durf ik niet eens de cola te pakken, mijn hand gaat als vanzelf naar de sinas. Lekker oranjeBij heel veel producten in de supermarkt wordt iets van oranje cadeau gegeven, zo ook bij de kassa. Mocht u ineens twijfelen in welk land u bentOnmogelijk. Hup Holland Hup en Wij Houden van Oranje zijn niet te ontwijken. 
Ik pak de boodschappen in mijn tas en ga op weg naar huis. Onderweg passeer ik huizen die onherkenbaar zijn geworden door de oranje vlaggen, slingers en lampjes. Soms een hele straat waar de oranje vlaggetjes vrolijk wapperen tussen de huizen en waar de tuintjes omlijst zijn met oranje slingers. Zutphen en Warnsveld zijn klaar voor het WK, dat is duidelijk. In de kranten, op de radio en op de televisie gaan veel berichten over onze jongensin Brazilie en ineens heeft iedereen verstand van voetbal.

Ik heb totaal geen verstand van voetbal. Ik heb geen favoriete voetbalclub, ik kan bijna geen namen opnoemen van bekende voetballers en ik kan niet vertellen wat buitenspel is. En nog een bekentenis: oranje is niet echt mijn lievelingskleur. Maar ik kijk zeker uit naar het WK! En ik weet dat ik de komende weken veel ga leren. Al tijdens de eerste wedstrijd tegen Spanje, die ik zeker zal gaan kijken, zal ik binnen 90 minuten alle spelers leren kennen. Zeker als ik de wedstrijd ga kijken op een plek met veel gezellige oranje-voetballiefhebbers. Na de derde wedstrijd ken ik alle regels weer van binnen en buiten. Als Nederland doorgaat, en daar ga ik wel vanuit natuurlijk, kan ik voor de finale zien aan de kleur van de schoenen welke speler het is en ken ik alle rugnummers uit mijn hoofd. M'n oranje shirt heb ik uit de kast gehaald en door het eten en drinken van al het oranje voedsel word ik van binnen ook nog oranje. Hup Holland!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten