Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 4 juni 2014

Avondvierdaagse. Column 2014-22 voor Contact

‘Ik heb een pooooootje met vet! Al op de taaaaafel gezet! Ik heb een potje potje potje potje vehehet al op detaaaaafel gezet!’

Ik krijg het lied niet uit mijn hoofd sinds de avondvierdaagse deze week weer van start is gegaan. Rond kwart voor zes zie ik ouders op de fiets haasten om op tijd op de speelweide bij de Gerard Doustraat te zijn, kinderen achterop de fiets of ernaast op een eigen fietsje. De kinderen allemaal gekleed in dezelfde gekleurde hesjes van school of de sportvereniging.

Mijn hele basisschooltijd heb ik de avondvierdaagse gelopen, acht keer in totaal. Ik herinner me nog goed hoe we thuis snel moesten eten om op tijd op de speelweide te zijn. Op de speelweide was het de kunst om mijn klas te zoeken. De basisschool waar ik op zat liep destijds in blauwe hesjes, dus dat was even zoeken. Als we elkaar gevonden hadden konden we van start gaan. Wmoesten netjes naast elkaar lopen, want daar was een prijs mee te winnen. Heel veel liedjes hebben we gezongenonderweg; over het hondje van de bakker, cowboy Billie Boem en een tante uit Marokko. En uiteraard het potje met vet… Ik vond het altijd geweldig. Het hoogtepunt en tevens fysiek dieptepunt was de fietsbrug naarWarnsveld. Niet te doen met kleine kleuterbeentjes.Tijdens de tocht kijken of er bekenden langs de weg stonden, ondertussen sabbelend aan een zakdoek over een halve sinaasappel met een pepermuntje ertussen (wie heeft dat toch ooit verzonnen…). Op donderdag kwam na een korte route de beloning: de medaille! Of een cijfertje om op de medaille te klemmen. En daarna de intocht door de binnenstad. De muziek liep mee en langs de kant stond familie van wie ik een bloemenslinger om mijn nek gehangen kreeg.

Ik loop al jaren niet meer mee. Echter dit jaar heb ik de afgelopen twee maanden elke week wel een vierdaagse gelopen. Niet vrijwillig, maar in een half jaar tijd zijn er namelijk twee fietsen van mij gestolen in Zutphen. Dus ja, daarmee was ik veroordeeld om mij te voet door Zutphen en ook Warnsveld te verplaatsen. Ik moest even sparen voor een fiets waarmee ik me weer door Zutphen kon voortbewegen, maar nu ik die fiets gevonden hebben ik voorlopig wel uitgewandeld. Dat neemt niet weg dat ik zeker bij de intocht van de avondvierdaagse zal gaan kijken, dat wil ik niet missen. Ik fiets er wel heenmaar stap niet van de fiets af, ik ben veel te bang dat ook deze gestolen wordt. Na de avondvierdaagse naar huis moeten lopen zonder fiets en zonder medaille, nee ik moet er niet aan denken…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten