Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zaterdag 15 juni 2013

Brief aan Máxima in Gelderland


Zutphen, 29 mei 2013

Beste Koningin Máxima,

Nog geen maand bent u nu Koningin. Even lekker rustig wennen aan deze toch best aparte functie stond blijkbaar niet in de vacature. Nee, u wordt op Koningstour gestuurd. Elke dag gezellig naar 2 andere provincies. U zult blij zijn dat we er maar 12 hebben. Heeft u zelf de plaatsen gekozen waar u heengaat? Waarom gaat u dan naar Duiven? De enige reden waarom Gelderland daar komt is de Ikea. Ik heb begrepen dat uw man ook mee komt. Gezellig, maar ik zou hem niet meenemen naar de Ikea. Geen enkel stel verlaat zonder ruzie de Ikea kan ik u uit ervaring vertellen. En dan moet u thuis ook nog zelf die kastjes in elkaar zetten... Dat zal ongetwijfeld op u neerkomen, uw echtgenoot ziet er niet uit alsof hem dat gaat lukken.

Ik las ook dat er morgen 400 politiemensen in Gelderland klaar staan voor u. Die staan nu allemaal hun uniform te strijken en hun schoenen te poetsen. Hoe krijgt u dat nou voor elkaar? Ik ken een paar mensen die bij de politie werken, maar als ik met ze afgesproken heb bellen ze vaak op het laatste moment af. Omdat ze moeten overwerken voor onverwachte spannende en gruwelijke zaken. Omdat ze de volgende dag ineens om 05:00 uur moeten beginnen. Of ze komen uren later en zitten onder de vlekken en dragen een geur bij zich waarvan ik niet wil weten wat het is. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze hun afspraak met u morgen niet gaan afzeggen, maar schoon, fris ruikend en zeer op tijd klaar zullen staan.

Mocht u nou morgenvroeg denken: "Gelderland, bekiek ut moar", stuur dan maar even een appje. Dan kom ik u halen en gaan we gezellig in mijn gele koets echte kastelen kijken in de Achterhoek. Niet zo'n nepkasteel als waar u nu in woont, nee echte kastelen hebben we hier. Wel zonder draken en prinsen, maar toch... We kunnen gaan høken, ijsje eten in Vorden of goedkoop drank halen in Duitsland. Kano varen op de Berkel, mountainbiken in Montferland of thuis blijven en met chips en chocola op de bank een slechte film kijken. U zegt het maar, mij maakt het niks uit. En dan mag u me ook eens het geheim vertellen hoe u het voor elkaar krijgt dat mensen van de politie niet afzeggen of veel te laat komen...

Met vriendelijke groet,

Henrieke Schoonekamp 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten