Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zaterdag 15 juni 2013

Brief aan Máxima; hiep hiep hoera

                                                                                                             Zutphen, 17 mei 2013


Beste Koningin Maxima,

Bij deze wil ik u van harte feliciteren met uw verjaardag!
Net 2,5 week Koningin en nu al jarig. Weinig tijd om even bij te komen, gefeest moet er worden!

Hoe is dat nou, jarig zijn en Koningin zijn? Hangt u zelf de slingers op, bestelt u zelf de taart, kijkt u in de folders welke supermarkt het bier in de aanbieding heeft? Of laat u dat doen?

En dan de cadeaus... Knap ingewikkeld, een cadeautje kopen voor de Koningin. Een mooi boek, flesje wijn voor 5 euro, bosje bloemen, reep chocola; ik vind het allemaal prachtig. Maar ja, ik ben maar gewoon Henrieke. Wat neem je mee voor de Koningin? Even op de markt naar Bloemen-Jopie een paar rozen scoren is vast geen optie. Of vindt u juist van wel? Rozen zijn toch gewoon rozen? En als u ze niet mooi vindt zijn ze met twee weken zeker dood. Opgeruimd staat netjes, weg ermee. Een dure gouden ketting die niet om aan te zien is, daar moet je af en toe verplicht mee rondlopen...
Ik ben wel benieuwd wat u van uw echtgenoot de Koning heeft gekregen. Toch bijzonder, jarig zijn en een cadeau krijgen van de Koning...

Ik moet u bekennen dat ik altijd lieg over mijn leeftijd... Misschien wilt u dat ook wel doen, maar de pers vermeldt overal uw ware leeftijd! U kunt er best een paar jaartjes vanaf smokkelen, u ziet er goed uit. Maar de pers is meedogenloos; uw ware leeftijd wordt ijskoud vermeld. Ik zou het niet pikken als ik u was...

Daarom bij deze: gefeliciteerd met uw 29e verjaardag! Voor altijd 29, mensen trappen er wel in, geloof me. Ik heb er ruimschoots ervaring mee.

Ik hoop dat u vanavond dronken op de tafel danst. Uw Koning aan de kroonluchter door de kamer zwaait. Uw gasten met iets teveel drank op hun maaginhoud legen op het gazon. En dat er een kleine race wordt gehouden met de gouden koets. Dat u morgen uitslaapt en wakker wordt met hoofdpijn en spijt hebt van niks, maar terugkijkt op een mooie verjaardag. Ik neem een klein, goedkoop wijntje op u, ik moet morgen namelijk werken. En ik wens u een fantastisch levensjaar.

Veel liefs van uw ook 29-jarige onderdaan,
Henrieke Schoonekamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten