Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zaterdag 11 oktober 2014

Niks. Column 2014-40 voor Contact

"In Zutphen is noooooit wat te doen!" Zomaar een gesprek tussen twee vrouwen dat ik in de supermarkt opving aan het begin van de avond, afgelopen zaterdag. Ik bleef nog even staan luisteren, al deed ik alsof ik zeer geïnteresseerd was in de verschillende soorten thee. "Ja, Zutphen is echt saai!" werd er geantwoord. Ik heb toen een bakje met lekkere thee gepakt en ben verder gelopen. 
Niks te doen in Zutphen. Echt wel!

Chocoladefestival, zomerfeesten, moederdagmarkt, goed geboerd, honingmarkt, kermis, wielerronde, monumentendag, brocante markt, kunstmarkt, live at the brons, pathfinderfestival en markt in mei. Als ik terugdenk tot mei zijn dit de feesten, festivals, markten en activiteiten in Zutphen die er te doen zijn geweest. En dan vergeet ik vast en zeker nog heel wat. Afgelopen weekend was er niks te doen dat op de borden stond aangegeven. Het was een gewoon weekend in Zutphen. Nou ja, gewoon... Ook afgelopen weekend was er natuurlijk weer van alles te doen. De musea waren geopend en er waren verschillende tentoonstellingen. Een stadswandeling door het centrum met of zonder gids of in een fluisterbootje over de Berkel varen. Er was de zaterdagmarkt en het was zaterdag prachtig weer om op één van de vele terrassen te zitten in het zonnetje. Of bij de waterwerken aan de Ijsselkade. Of om een stuk rondom Zutphen te fietsen. De Walburgkerk kan zeer regelmatig beklommen worden en er is altijd wel ergens muziek of een bijzondere tocht door of over Zutphen. En een dagje geen zin in cultuur of natuur? Dan de stad in en al winkelend geld uitgeven in één van de vele bijzondere, mooie winkels die er zijn. 
Eigenlijk had ik dit in de supermarkt tegen de twee vrouwen moeten zeggen. Maar ik zei niks. Ik wou namelijk heel erg graag naar huis die zaterdagavond. Er is zoveel te doen (geweest) in Zutphen de afgelopen tijd. Daar heb ik volop aan meegedaan en ik heb er de grootste lol gehad en mooie dingen gezien en lekkere dingen gegeten en gedronken. Fantastisch. Komende zondag is de Bokbierdag en ook daar heb ik weer heel veel zin in.

Ik ben thuisgekomen met de boodschappen en ik heb toen een flinke pot thee gezet. Daarna ben ik met een goed op de bank geploft. Stuk chocola (van het chocoladefestival) erbij. Gordijnen dicht, kaarsje aan en vergeten waar ik ben. Heerlijk lang lezen en verder niks doen. Zo fijn dat er eens "niks" te doen was in Zutphen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten