Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 22 januari 2014

Blauw. Column 2014-3 voor Contact

Afgelopen maandag was het blue monday. Wetenschappers hebben uitgezocht dat deze maandag de meest depressieve dag van het jaar was en hebben deze dag daarom omgedoopt tot blue monday. Januari, de maand waarin niks te doen is, de feestdagen achter de rug zijn en het geld op is. Buiten is het koud en donker en het duurt nog lang voordat de lente begint. Alle reden om van afgelopen maandag een blue monday te maken dus. Blue, de Engelsen gebruiken de kleur blauw om hun minder vrolijke gevoelens weer te geven. Echter vertelde mij een wijze dame eens dat blauw geen kleur maar een toestand is...
Persoonlijk voelde ik me allesbehalve depressief afgelopen maandag, ik was enorm vrolijk. Blauw was ik ook niet. En voor het geval dat ik toch ineens mee zou gaan doen aan deze depressieve mediahype blue monday heb ik rozen gekocht, gewoon voor mezelf. Onmogelijk om dan nog depressief te worden. De gemeente Zutphen heeft ook goed haar best gedaan om de inwoners en bezoekers niet mee te laten doen aan blue monday. Volgens de aankondigingsborden aan de rand van de stad moesten evenementen zoals de kerstmarkt nog gaan gebeuren. Ook een manier om januari door te komen; net doen alsof er niks aan de hand is en het nog gewoon december is. 
Wat ik heel fijn vind is dat de temperatuur flink boven het vriespunt blijft. Kou en sneeuw mogen van mij wegblijven, ik heb liever zon en dertig graden. Dat ik niet de enige ben in Zutphen die er zo over denkt weet ik. Er is hier in de stad een dame die altijd aan het zonnebaden is. Ik heb diep respect voor haar. Bij dertig graden in de zon ligt ze te zonnebaden, maar ook bij min tien met sneeuw, ijzel en hagel. In het voorjaar met veel buien en in de herfst met harde winden, deze dame laat zich niet kennen en blijft stug liggen. En niet achter glas of in een zonnestudio, nee gewoon buiten. Ik ben erg jaloers op haar mooie bronzen kleur. Echter het vele zonnebaden verandert haar kleur niet. Misschien heeft u haar ook wel eens gezien, ze ligt op het Oude Bornhof, beschut tussen de monumentale panden. Als het heel koud is heb ik wel de neiging om haar een dekentje te brengen, maar ze schijnt het niet nodig te hebben. Ik heb haar namelijk nog nooit blauw van de kou gezien, ook niet op blue monday. En misschien geeft zij wel het perfecte voorbeeld om januari, depressieve gevoelens en blue monday door te komen: gewoon blijven liggen, de zon gaat vanzelf weer schijnen. Weg met blue monday! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten